W ramach mediolańskiego „święta designu” – Fuorisalone, firma Roca zaprezentowała wyjątkową instalację pt. „Influence”, którą zaprojektował zespół uznanych architektów z Cobalto Studio. Inspiracją do stworzenie wystawy była kultura i estetyka śródziemnomorska, a także nowa kolekcja marki – „Ona”, która powstała w szacunku do naturalnych zasobów środowiska.
Za sprawą instalacji „Influence”, Roca przeniosła symbolicznie Morze Śródziemne do Mediolanu. „Roca uczestniczyła w Fuorisalone po raz pierwszy, a więc był to z pewnością strategiczny kamień milowy w długiej historii firmy” – mówił Marc Viardot, dyrektor ds. marketingu i projektowania w Grupie Roca. „Fuorisalone zamienia Mediolan w centrum globalnego biznesu projektowego, a więc nie mogło nas tam zabraknąć. Pokazaliśmy światu architektury i designu aspiracyjną stronę naszej marki. Instalacja „Influence” obrazuje bowiem pochodzenie Roca oraz jej głęboką wrażliwość na materiały i wzornictwo” – dodał.
Zaprojektowana przez Cobalto Studio z Barcelony instalacja „Influence” prezentuje wernakularną architekturę Morza Śródziemnego z poszanowaniem jej specyfiki, odkrywając równocześnie jej powiązania ze współczesnymi praktykami artystycznymi. Założyciel Cobalto Studio, Gabriel Escámez, opisał wystawę następująco: „Instalacja „Influence” to przestrzeń do refleksji, w której poprzez zmysły możemy znaleźć nić porozumienia z tym, co nas otacza”.
Architekci Cobalto Studio, projektując instalację, wzięli za punkt wyjścia do tworzenia tej wyjątkowej kreacji – „talaiots”, czyli megality z epoki brązu znalezione na wyspach Minorka i Majorka. Gabriel Escámez i jego zespół badali projektowanie tych enigmatycznych struktur, doszukując się w nich związku z potrzebami teraźniejszości, wyrażających się w idei docenienia tego, co najbardziej elementarne i zasadnicze. Studio z siedzibą w Barcelonie wyjaśnia swój zamysł w ten sposób: „Sednem tej instalacji jest wernakularna architektura Morza Śródziemnego i powody, dla których pozostaje ona aktualna”.
Podziwiając instalację „Influence” możemy doznać uczucia spokoju, wyobrazić sobie cud natury wyrzeźbiony falami Morza Śródziemnego. Aby osiągnąć ten efekt, architekci wykorzystali REDEXT – dane dotyczące fal i pływów zebrane przez sieć boi u wybrzeży Minorki. Roca i Cobalto przeanalizowali je, zaznaczając szczyty i doliny fal. Wyniki przełożyli zaś na pulsujące fale złotego światła, przeplatające się z ciemnością, co odzwierciedla dokładne ruchy fal zarejestrowanych przez system REDEXT, dając wrażenie zanurzenia w wodach Morza Śródziemnego. Gabriel Escámez opisuje wynik jako: „zanurzenie w bijącym sercu, które znajduje się w głębi Mare Nostrum”.
W całej instalacji „Influence” można znaleźć wyselekcjonowane elementy z kolekcji Roca „Ona”, których miękkie kształty i ciepła kolorystyka są idealnym uzupełnieniem naturalistycznej i wernakularnej estetyki. Kolekcji „Ona” towarzyszy idea tworzenia przestrzeni pełnych dobrego samopoczucia, czystości i harmonii z naturą, co pozostaje w zgodzie z tradycyjną architekturą śródziemnomorską. Najnowsza kolekcja Roca dla przestrzeni łazienkowej łączy innowacyjny design i najnowocześniejszą technologię, aby osiągnąć nowe standardy higieny, komfortu i zrównoważonego rozwoju.
W nawiązaniu do wydarzenia INTERNI Design Re-Generation, którego celem było wygenerowanie nowych propozycji projektowych, w których zrównoważony rozwój jest kluczem do nowego stylu życia, instalacja „Influence” wykorzystywała materiały wielokrotnego użytku i korzystała z optymalizacji zasobów.
Instalacja Roca to otwarty dialog między filozofią, materialnością i zrównoważonym rozwojem, wzbogacony o doznania zmysłowe. W rezultacie powstała autentyczna, wciągająca wystawa, która przenosiła odwiedzających do śródziemnomorskiej oazy spokoju.
***
O Roca
Roca to firma zajmująca się projektowaniem, produkcją i sprzedażą produktów łazienkowych. Założona została w 1917 roku. Łączy tradycję i wiedzę z pasją do innowacji i poszanowaniem środowiska, aby sprostać wymaganiom klientów i przyczynić się do poprawy dobrobytu społeczeństwa.
Ze zrównoważonym rozwojem jako kluczowym elementem we wszystkich procesach produkcyjnych i zobowiązaniem do zapewnienia lepszej planety przyszłym pokoleniom, Roca wdrożyła tę filozofię w 170 krajach, w których prowadzi działalność, oraz w swoich 84 fabrykach, przekazując ją codziennie do ponad 24 000 pracowników.
Ta rodzinna firma jest liderem rynku w Europie, Ameryce Łacińskiej i Indiach. Posiada również znaczącą obecność w Chinach i pozostałej części Azji, na Bliskim Wschodzie, w Australii i Afryce. Dzięki temu jest światowym liderem w swojej branży.
www.roca.pl
O Cobalto Studio
Cobalto Studio to multidyscyplinarne warsztaty kreatywne z siedzibą w Barcelonie. Firma została założona w 2015 roku przez Gabriela Escámeza z misją odkrywania śródziemnomorskich osobliwości w wielu dyscyplinach – od kierownictwa artystycznego i scenografii po architekturę i projektowanie wnętrz. Cobalto czerpie z architektury racjonalistycznej, folkloru, popularnych rzemiosł i śródziemnomorskiego ludu. Niezbędne w podejściu studia jest nacisk na kulturę popularną i jej dziedzictwo poprzez proces badawczy, aby lepiej zrozumieć wpływ wiedzy z przeszłości na obecne praktyki i techniki artystyczne.
Prace Cobalto Studio zostały wybrane spośród „100 talentów 2022” AD Spain 2022 i 2020, a także „100 decorurs du moment” AD France 2019 i 2020. Prace studia pojawiły się również w książkach takich jak „Life's a Plaża” (2021) i „The New Mediterranean” (2019), oba wydane m.in. przez Gestalten.
www.cobaltostudio.com
Link do strony artykułu: https://wwww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/roca-wziela-udzial-w-fuorisalone-ktore-sa-czescia-milan-design-week